Nyårskonserten

”Lanner hörde till samma generation som Johann Strauss dä (1804-1849) de båda förfinade den wienska balmusiken. De skapade inte bara bruksmusik för dansgolvet, utan även konstverk för konsertsalarna. Trots att de båda rycktes bort tidigt i 40-årsåldern var de oerhört produktiva och populära, vilket inte minst avslöjas av opustalen. Strauss dä Radetzkymarsch har opustalet 228. Deras balmusik blev stilbildande för hela Europa, och även Danmark fick en ”Strauss” i form av en likaså omåttligt produktiv Lumbye, vars Champagnegalopp också är ett ständigt inslag i nyårskonserter.

350 kr
31/12
Linköping Konsert & Kongress

Läs mer om evenemanget

Pablo Sorozabal var en populär baskisk-spansk tonsättare, framförallt av zarzuelas, det speciella spanska sångspelet. Han studerade i Madrid, Leipzig och Berlin och gjorde stor lycka, men hamnade på grund av sina
liberala tankar i onåd under Francoregimen. Hans mest populära verk är romansen No puede ser ur sångspelet La tabernera del puerto (Krogen vid hamnen) som handlar om älskaren som räknar upp sin flickas alla goda egenskaper. Inte kan väl hon överge honom? Men nu är livet inte värt att leva.

 

Josef Strauss var två år yngre än sin bror Johann, och det var inte alls meningen att han skulle ägna sig åt komposition, därför kallade han sitt opus 1 för ”Den första och den sista”. Men det blev flera hundra verk i den typiska Strauss-stilen och brodern utropade en gång: ”Josef är den mest begåvade av oss, jag är bara den mest berömde”. Champagnen flödade och glädjen stod högt i tak. Här fanns inga sorger./…/
Och visst måste en nyårskonsert innehålla någon av Johann Strauss valser. Hans verkliga mästerverk är An der schönen blauen Donau. Brahms beundrade detta musikstycke så högt att han vid en fest i familjen Strauss hem skrev ner de första takterna på fru Adele Strauss solfjäder och lade till orden: ”Tyvärr ej av Brahms”. ”


Stig Jacobsson

 

KVÄLLENS MUSIK

 

Guiseppe Verdi        Nabucco uvertyr
1813-1901

 

Georges Bizet         ur Carmen: Habanera – L’amour est un oiseau rebelle
1838-1875

 

Josef Lanner        Die Romantiker, vals op 167
1801-1843

 

Pablo Sorozabal    No puede ser
1897-1988

 

Guiseppe Verdi        Gia nella notte duett ur Otello
1813-1901

 

PAUS

 

Josef Strauss        Ohne Sorgen, polka schnell op 271
1827-1870

 

Franz Lehár        Duett wienerisch ur Glada änkan
1870-1948

 

Leó Delibes        Tableau 1 nr 6 ur Coppelia
1836-1891

 

Leonard Bernstein    Balkongscen ur West Side Story
1918-1990


    
Johann Strauss dy    An der schönen blauen Donau op 314
1825-1899

 

 

Kvällens meny

Bistron håller stängt denna kväll.

Marmorbaren är öppen för försäljning av fika två timmar innan föreställningen.

Praktisk information

Biljettkassan öppen: 13:00-15:00
Insläpp: 14:30
Längd:
Paus:
Lokal: Crusellhallen. Se sittplatskarta för Crusellhallen här.


OBS!
Garderob: Ytterkläder får ej tas med in på konserten.
Rök- och pyrotekniska effekter: kan förekomma under denna föreställning
Tid/Konsertlängd: De tider som anges är endast cirkatider. Exakt sluttid kan inte garanteras.
Med reservation för ändringar.

Om Linköping Konsert & Kongress


Konsistoriegatan 7
582 22 Linköping
info@konsertkongress.se