Anna Ring, Claes Lauritsen och Magnus Mohlin från Visit Linköping & Co jobbar just nu som värdar på Saab Arena.

Från möten och evenemang till vaccinationscentral

Konsertarenorna i Linköping har sedan länge stått tysta. Men Visit Linköping & Co har i veckor förberett sig inför sitt kanske viktigaste uppdrag någonsin i stadens största inomhusarena. Saab Arena står i år värd för massvaccineringen mot covid-19 och bolagets projektledare, hovmästare, evenemangsservicepersonal m.fl. är under våren på plats för att skapa en trygg upplevelse för alla Linköpings medborgare som vill vaccinera sig.

Att arrangera stora kongresser, möten och evenemang är en del av Visit Linköping & Co:s kärnverksamhet. Framfarten av förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar lamslog inte bara bolaget, utan en hel bransch. Anders Thorén, chef för möten och evenemang, var snabb med att agera för att se hur bolaget kunde stå till tjänst för Region Östergötland och fortsätta skapa nytta för Linköpingsborna och ett samarbete inleddes.

ikon_citat Jag är jätteglad över att vår personal kan bistå i kampen mot pandemin. Likt vid ett evenemang har vi ett rigoröst logistik- och säkerhetsarbete med noggrann hantering av personal och personflöden. Antalet människor är nu betydligt färre än vad vi brukar hantera i arenan men ambitionen är att alla medborgare ska känna sig välkomnade och att de är i tryggt sällskap, säger Anders.

Att bygga upp en vaccinationscentral

Visit Linköping & Co har lång erfarenhet av att bygga montrar och utställningsytor efter alla de hundratals kongresser, event och mässor som tagit plats i arenan genom åren. Eric Granat, teamleder support & service, var i ett tidigt skede involverad i uppbyggnaden av den nya vaccinationscentralen. 

ikon_citat Att bygga upp det här har i stora drag varit som att bygga upp en vanlig mässa. Det som skiljer sig åt är att vi nu har adderat tak på båsen och tätat alla väggar för att hålla kvar värmen därinne. Till det har vi byggt för alla gallergrindar mellan isrink och foajén samt tagit in extraelement som har gjort att vi fått upp värmen ca +6 grader. Det är viktigt att den personal som är på plats har en behaglig temperatur under sina arbetspass, säger Eric.

Eric berättar också att man under uppbyggnaden bytt ut alla lås in till foajén. Detta för att särskilja de olika verksamheter som bedrivs inne på arenan just nu. På så sätt kan hockeyverksamheten pågå obehindrat och man blandar då inte heller personal och personflöden.

Claes Lauritsen, Visit Linköping & Co

Bildtext: Claes Lauritsen utanför Saab Arena som nu används som vaccinationscentral.

Värdskapets effekt på individen

Claes Lauritsen, som är försäljningsansvarig för möten och evenemang är en av de som hälsar välkommen till Saab Arena och agerar som värd. Då han tidigare har arrangerat stora publika evenemang som Linköpings Stadsfest och Vinterstad i ljus vet han hur viktigt ett gott värdskap är för helhetsupplevelsen.

ikon_citat I de utbildningar jag hållit i för eventpersonal genom åren betonar jag alltid vikten av att se besökaren i ögonen och bemöta dem med ett leende för att få en bra start på upplevelsen. Vad vi märkt hittills har det haft en lugnande effekt på de medborgare som kommit hit och varit nervösa. Vissa tycker det är lite läskigt med sprutor, vaccin och främmande människor i munskydd och det har varit häftigt att se hur mycket ett gott värdskap kan påverka, säger Claes.

Claes berättar också hur fint det har varit att få se hur två helt olika professioner, sjukvård och evenemangsbransch, fått mötas i ett unikt samarbete där man delat kunskap med varandra som tillsammans skapat en positiv upplevelse för medborgaren. Han avslutar med att säga att det känns bra i hjärtat att få vara en del av denna viktiga samhällsinsats.

En ren miljö

Även Fredrik Wihlborg, teamleader lokalvård, är en av de som bemannar Saab Arena under våren. Hans expertis kommer väl till hands ute på arenan och han berättar att det finns vissa skillnader mellan att underhålla ett konserthus kontra en vaccinationscentral.

ikon_citat  Inom lokalvård pratar man ofta om frekvens. Alltså hur ofta man genomför en städrutin på en yta eller plats. De städrutiner vi har för konferenssällskap på Linköping Konsert & Kongress utför vi efter att sällskapet har gått hem. Då återställer vi lokalen så att den är ren och fin för nästa sällskap i ett och samma svep. Frekvensen är då baserad på när vi har besökare. På vaccinationscentralen har vi ett konstant flöde av nya människor vilket innebär att vi behöver hålla rent under tiden vaccinationen pågår, säger Fredrik.

Han avslutar med att dra en likhet med hur det ungefär fungerar under en pågående mässa. Att helt enkelt vara på plats under pågående aktivitet för att upprätthålla en fräsch miljö. Dock är det helt klart större fokus på att idag desinficera och sanera handtag och andra tagytor för att minska smittspridningen.

Det goda samarbetet

Än så länge är Linköping i ett tidigt skede av vaccinationen och Visit Linköping & Co fortsätter att förfina detaljer innan den breda massan anländer. Av den respons som framkommit på plats har den bara varit positiv, säger Anders. Han lyfter fram ett exempel som vi härom veckan kunde läsa bland Correns insändare:

Nyss hemkommen från vaccinationscentralen på Saab Arena. Var där med min 97-åriga moster. Vilken genomtänkt logistik! Vilket strålande bemötande av vakter, sköterskor och värdar! Moster var mycket nöjd och glad. Återkommer med glädje om 4 veckor för andra sprutan. – G Carlsson”

Anders menar på att detta är ett kvitto på att den insats som bolaget gör har en viktig betydelse för helheten. Han lyfter även fram att det goda samarbetet med Region Östergötland har skapat rätt förutsättningar för en trygg massvaccination av invånarna. Han avslutar med att säga att vaccineringens framgång, är evenemangsbranschens överlevnad och han hoppas på att kunna fylla arenan med evenemangsglada Linköpingsbor snart igen.

Bildtext: På toppbilden ser vi projektledare Anna Ring, försäljningsansvarig Claes Lauritsen och hovmästare Magnus Mohlin som alla är värdar på Saab Arena under våren.


Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få tillgång till tips som får din nästa konferens eller evenemang att nå nya nivåer.

Publicerad: 1 mars 2021